Input:

Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Poreznoj upravi

2.12.2024, Izvor: Vlada.hr
  1. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA

 

Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Poreznoj upravi sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).

 

  1. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI

 

  1. a) Ocjena stanja

 

 Ovlasti, prava, obveze i odgovornosti državnih službenika i namještenika Porezne uprave uređene su Zakonom o Poreznoj upravi („Narodne novine“, br. 115/16, 98/19, 155/23) te provedbenim propisima donesenima na temelju toga Zakona. Na pitanja koja nisu uređena Zakonom o državnim službenicima ili posebnim zakonom, uredbama Vlade Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) ili drugim propisima donesenim na temelju Ustava i zakona ili kolektivnim ugovorom, primjenjuju se opći propisi o radu.

 

  1. b) Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom

 

Ustroj novih ustrojstvenih jedinica u Poreznoj upravi, donošenje novog Zakona o državnim službenicima i novog Zakona o Središnjem registru stanovništva, kao i neusklađenost određenih odredbi postojećeg Zakona o Poreznoj upravi s drugim propisima ukazali su na nužnost adekvatnog usklađenja normativne regulacije poslova unutarnjih ustrojstvenih jedinica Porezne uprave, ovlasti, prava, obveze i odgovornosti službenika i namještenika Porezne uprave te suradnje s drugim tijelima.

 

Novim Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o Poreznoj upravi žele se postići sljedeći ciljevi:

  • jasno i preciznije definirati i opisati postojeće i nove poslove iz nadležnosti Porezne uprave, uključujući i novi posao vođenja i održavanja Središnjeg registra stanovništva od 1. siječnja 2026. godine, kada na snagu stupa novi Zakon o Središnjem registru stanovništva;
  • precizno propisati način odgovaranja na usmene i pisane upite i zahtjeve građana i poreznih obveznika dodavanjem odredbe da usmeni i pisani upiti i zahtjevi građana i poreznih obveznika moraju sadržavati OIB podnositelja upita ili zahtjeva, kako bi se moglo nedvojbeno utvrditi identitet podnositelja upita/zahtjeva te je li osoba koja postavlja upit/zahtjev ovlaštena dobiti tražene podatke, što će utjecati na rasterećenje službenika upitima/zahtjevima za koje je nemoguće utvrditi tko ih je poslao te kako bi se pošiljatelja moglo kontaktirati u slučaju potrebe pojašnjenja upita/zahtjeva kada iz samog upita nije jasno koju informaciju pošiljatelj traži;
  • učinkovitije praćenje predmeta prekršajnog postupka u prvom stupnju zbog povrede poreznih propisa i propisa o doprinosima na jednom mjestu prelaženjem iz nadležnosti područnih ureda u nadležnost Središnjeg ureda, s tim da će se sami postupci i dalje voditi u nadležnim područnim uredima;
  • spriječiti neovlašteno korištenje uređaja za snimanje zvuka i/ili slike u službenim prostorijama Porezne uprave;
  • ovlastiti službenike Porezne uprave za utvrđivanjem istovjetnosti osoba prije svake komunikacije s poreznim obveznikom u kojoj se razgovara o poreznim stvarima, kako bi se spriječila zamjena identiteta poreznih obveznika i omogućilo očuvanje načela porezne tajne;
  • dodatno precizirati ovlasti službenika koji obavljaju poslove nadzora i suzbijanja poreznih prijevara;
  • osigurati redovito provođenje nadzornih aktivnosti propisivanjem odredbe da su službenici područnih ureda i ispostava područnih ureda koji obavljaju poslove poreznog nadzora, suzbijanja poreznih prijevara te ostale poslove nadzora dužni privremeno, obavljati dodijeljene poslove u drugom područnom uredu po nalogu ravnatelja Porezne uprave;
  • precizno definirati potrebu donošenja rješenja prilikom ostvarivanja prava iz Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike čime bi se značajno rasteretili službenici i smanjila potrošnja drugih resursa;
  • promjena odredbi koje se odnose na korištenje podataka i prava pristupa podacima te informacijsku sigurnost, upravljanje kvalitetom i uslugama, a u skladu s najboljim međunarodnim praksama iz područja standarda informacijskih tehnologija;
  • uskladiti odredbe Zakona o Poreznoj upravi sa Zakonom o državnim službenicima;
  • definirati novi način suradnje i razmjene podataka s drugim tijelima putem državne informacijske infrastrukture, kojom upravlja Ministarstvo uprave, pravosuđa i digitalne transformacije, prema posebnom propisu;
  • uskladiti odredbe Zakona o Poreznoj upravi sa Zakonom o uvođenju eura definiranjem novčanih kazni za prekršaje u eurima umjesto u kunama;
  • ujednačiti jezičnu terminologiju te izvršiti nomotehničku prilagodbu u člancima koji se mijenjaju.

 

  1. c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći

 

U provedbi ovoga Zakona za građane i poduzetnike se ništa posebno ne mijenja jer sve odredbe ovoga Zakona koje se eventualno tiču građana i poduzetnika ostaju nepromijenjene, osim što se:

  • dodaje odredba koja se odnosi na „odgovaranje na usmene i pisane upite i zahtjeve građana i poreznih obveznika, koji moraju sadržavati OIB podnositelja upita ili zahtjeva“, čime će službenicima biti na raspolaganju više vremena za odgovaranje na konkretne i jasne upite/zahtjeve te će moći kontaktirati pošiljatelja u slučaju potrebe pojašnjenja upita/zahtjeva kada iz samog upita nije jasno koju informaciju pošiljatelj traži;
  • vođenje prekršajnog postupka u prvom stupnju zbog povrede poreznih propisa i propisa o doprinosima prebacuje iz nadležnosti područnih ureda u nadležnost Središnjeg ureda, s tim da će se sami postupci i dalje voditi u nadležnim područnim uredima;
  • definira da su službenici Porezne uprave ovlašteni utvrđivati istovjetnost osoba prije svake komunikacije s poreznim obveznikom u kojoj se razgovara o poreznim stvarima kako bi se spriječila zamjena identiteta poreznih obveznika i omogućilo očuvanje načela porezne tajne;
  • dodaje odredba kojom se propisuje da „u službenim prostorijama Porezne uprave nije dozvoljeno neovlašteno korištenje uređaja za snimanje zvuka i/ili slike“, kako bi se onemogućila zlouporaba i snimanje završnih razgovora poreznih inspektora s poreznim obveznicima.

 

Uređenjem postojećih i dodavanjem novih odredbi Zakona preciznije će biti definirani i opisani pojedini postojeći i novi poslovi iz nadležnosti Porezne uprave i njezinih ustrojstvenih jedinica, suradnja s građanima, poreznim obveznicima i drugim tijelima, kao i ovlasti, prava, obveze i odgovornosti službenika i namještenika Porezne uprave, korištenje podataka i prava pristupa podacima  te informacijska sigurnost, upravljanje kvalitetom i uslugama, a u skladu s najboljim međunarodnim praksama iz područja standarda informacijskih tehnologija.

 

U pogledu uporabe podataka sagledana su tri aspekta i to: sigurnost informacijskog sustava, način postupanja službenih osoba u Poreznoj upravi te korištenje podataka od strane trećih osoba (korisnika).

Informacijski sustav Porezne uprave posluje sukladno najboljim međunarodnim praksama iz područja standarda informacijskih tehnologija koji se odnose na informacijsku sigurnost, upravljanje kvalitetom i uslugama posjedujući certifikate ISO 27001, ISO 9001, ISO 22 301. Temeljem certifikata ISO 27001 u Informacijskom sustavu Porezne uprave primjenjuje se metodologija upravljanja informacijskom sigurnošću usmjerena na zaštitu povjerljivosti, cjelovitosti i raspoloživosti podataka. U skladu sa Zakonom o kibernetičkoj sigurnosti, Općom  uredbom o zaštiti podataka, Zakonom o provedbi Opće uredbe o zaštiti podataka te Zakonom o državnoj informacijskoj infrastrukturi u Informacijskom sustavu Porezne uprave implementirani su svi alati i provode se kontinuirano mjere koji osiguravaju provedbu navedenih zakona te osiguravaju podatke sadržane u Informacijskom sustavu Porezne uprave.

U vezi s radom službenika Porezne uprave porezni obveznici mogu očekivati da Porezna uprava štiti osobne podatke poreznih obveznika i da će se strogo pridržavati zakona u tom pogledu; neće dati podatke trećoj osobi, osim u slučaju kada je to dopušteno zakonom; tražit će samo one informacije koje su potrebne za provođenje poreznog postupka; dozvolit će pristup informacijama samo onim službenicima koji su ovlašteni za provođenje ovog Zakona.

Porezna uprava svakodnevno radi na edukaciji i podizanju svijesti državnih službenika o informacijskoj sigurnosti kao i eventualnim posljedicama u slučaju nepridržavanja zakonodavnog okvira kojim se uređuje područje informacijske sigurnosti.

Službenici Porezne uprave pristupaju podacima poreznih obveznika u skladu s poslovnim zahtjevima, to jest zahtjevima radnog mjesta. Podaci poreznih obveznika dodatno se osiguravaju kroz primjenu sigurnosnih rješenja na razini aplikacija i operativnog sustava.

 

Zakon je usuglašen s odredbama drugih propisa koji se odnose na poslove iz nadležnosti Porezne uprave.

 

  1. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA

 

Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.

 

  1. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM

 

Dostavlja se Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Poreznoj upravi, s obrazloženjem.

 PRIJEDLOG ZAKONA

O IZMJENAMA I DOPUNAMA

ZAKONA O POREZNOJ UPRAVI

 

 

Članak 1.

 

U Zakonu o Poreznoj upravi („Narodne novine“, br. 115/16, 98/19 i 155/23) članak 9. mijenja se i glasi:

 

„Poslovi Središnjeg ureda su:

 

  1. predlaganje unaprjeđenja poreznog sustava i porezne politike, izrada nacrta prijedloga zakona i podzakonskih propisa radi unaprjeđenja poreznog sustava, provođenje porezne politike i učinkovito ubiranje poreza, doprinosa i drugih javnih davanja
  2. informiranje javnosti o aktivnostima i rezultatima rada Porezne uprave putem medija i promotivnih kampanja
  3. odgovaranje na usmene i pisane upite građana i poreznih obveznika koji moraju sadržavati OIB podnositelja upita ili zahtjeva
  4. izrada obvezujućih mišljenja te izrada stručnih mišljenja i objašnjenja o primjeni poreznih propisa
  5. vođenje i koordinacija postupaka naplate, ovrhe, stečajeva i likvidacije
  6. identificiranje, kreiranje i upravljanje rizicima
  7. praćenje provedbe propisa i donošenje uputa, mišljenja, metodologija rada i smjernica za ujednačenu, pravilnu, pravodobnu i učinkovitu primjenu poreznih propisa
  8. nadziranje i ujednačavanje rada područnih ureda u primjeni poreznih i drugih propisa iz djelokruga rada Porezne uprave
  9. provođenje postupka provjere utvrđivanjem činjenica bitnih za oporezivanje koji uključuje i komunikaciju s poreznim obveznikom te neizravnog nadzora koji uključuje utvrđivanje činjenica bitnih za oporezivanje na temelju podataka iz dostupnih izvora
  10. suradnja, koordiniranje, razvoj i unaprjeđenje metoda i tehnika u provođenju postupaka provjere, neizravnog nadzora, poreznog nadzora te nadzora po posebnim propisima i postupaka sprječavanja i otkrivanja prijevara iz nadležnosti Porezne uprave
  11. financijske istrage putem prikupljanja, kontrole i analitičke obrade podataka u predmetima s naznakama organiziranog kriminaliteta, koruptivnih kaznenih djela i subvencijskih prijevara na štetu sredstava Europske unije te suradnja i razmjena informacija s tijelima kaznenog progona
  12. izrada prijedloga stajališta Republike Hrvatske za Vijeće Europske unije i Europsko vijeće te izrada prijedloga očitovanja u postupcima zbog povrede prava Europske unije
  13. osiguravanje međunarodne pravne pomoći, proučavanje poreznih sustava i sustava prikupljanja doprinosa drugih država i suradnja s međunarodnim organizacijama i strukovnim udruženjima
  14. administrativna suradnja s državama članicama Europske unije i trećim zemljama u području oporezivanja, naplate i sprječavanja pranja novca
  15. pripremanje, sklapanje i provođenje međunarodnih ugovora
  16. obavljanje poslova u području međunarodnog oporezivanja putem bilateralne i multilateralne suradnje s tijelima Europske unije, Organizacije za gospodarsku suradnju i razvoj (OECD), Ujedinjenih naroda (UN) i drugih međunarodnih organizacija
  17. provođenje natječaja za davanje prava priređivanja igara na sreću te izdavanje odobrenja za priređivanje igara na sreću, zabavnih i nagradnih igara
  18. međuinstitucionalna suradnja razmjene podataka o imovini s javnopravnim tijelima i tijelima sudbene vlasti koja vode službene evidencije o vlasništvu imovine osoba radi pravilnog utvrđivanja porezne osnovice i ispunjenja poreznih obveza
  19. razmjena podataka o osobama upisanim u evidenciju o osobnim identifikacijskim brojevima s nadležnim javnopravnim tijelima i razmjena podataka iz evidencije o dohocima i primicima putem državne informacijske infrastrukture
  20. međuinstitucionalna suradnja razmjene podataka o stanovništvu, srodstvu i kućanstvima upisanim u Središnji registar stanovništva s javnopravnim tijelima putem državne informacijske infrastrukture
  21. izdavanje prekršajnih naloga, podnošenje optužnih prijedloga i kaznenih prijava
  22. vođenje prekršajnog postupka u prvom stupnju zbog povrede poreznih propisa i propisa o doprinosima
  23. razvijanje i unaprjeđenje postupka digitalizacije i elektroničke komunikacije
  24. opći, pravni, financijski poslovi, planiranje i upravljanje ljudskim potencijalima te poslovi u vezi s radnopravnim statusom službenika i namještenika
  25. obavljanje i usklađivanje poslova strateškog planiranja te planiranje godišnjih aktivnosti Porezne uprave i izvještavanje o istima
  26. razvoj, unaprjeđenje i korištenje informacijskog sustava Porezne uprave, sustava za međunarodnu razmjenu informacija i sustava za usluge poreznim obveznicima
  27. međuinstitucionalna i međunarodna suradnja planiranja projekata informacijsko-komunikacijske tehnologije
  28. primjena mjera i standarda informacijske sigurnosti
  29. obavljanje i drugih poslova određenih ovim Zakonom ili drugim propisima.“.

 

Članak 2.

 

Članak 10. mijenja se i glasi:

 

„Poslovi područnih ureda su:

 

  1. ujednačavanje i nadzor rada ispostava na poslovima utvrđivanja poreza, doprinosa i drugih javnih davanja
  2. provođenje postupka provjere i neizravnog nadzora
  3. provođenje poreznog nadzora poreza, doprinosa, fiskalizacije te drugih javnih davanja i sklapanje poreznih nagodbi
  4. suzbijanje poreznih prijevara
  5. provođenje nadzora nad priređivanjem igara na sreću, zabavnih i nagradnih igara
  6. utvrđivanje i analiza rizika u poštivanju propisa o porezima, doprinosima i drugim javnim davanjima
  7. provođenje mjera osiguranja naplate, postupka naplate i ovrhe radi naplate poreza, doprinosa i drugih javnih davanja, poslova u vezi s predstečajnim i stečajnim postupkom, stečajem potrošača, likvidacije i postupkom predstečajne nagodbe te koordiniranje i sklapanje upravnih ugovora
  8. izdavanje prekršajnih naloga, podnošenje optužnih prijedloga i kaznenih prijava
  9. odgovaranje poreznim obveznicima na usmene i pisane upite koji moraju sadržavati osobni identifikacijski broj (OIB) podnositelja upita ili zahtjeva
  10. utvrđivanje nerazmjera između ostvarenog dohotka i imovine i zlouporabe prava
  11. opći, pravni i financijski poslovi te poslovi u vezi s radnopravnim statusom službenika i namještenika
  12. čuvanje i prodaja oduzetih predmeta u prekršajnom postupku po pravomoćnoj odluci nadležnog tijela
  13. provođenje poslova administrativne suradnje
  14. provođenje ovrhe radi naplate proračunskih prihoda čije je utvrđivanje i naplata u djelokrugu drugih ustrojstvenih jedinica Ministarstva financija te ovrhe radi naplate drugih javnih davanja po zahtjevima javnopravnih tijela i sudova u skladu s posebnim propisima
  15. obavljanje i drugih poslova određenih ovim Zakonom ili drugim propisima.“.

 

Članak 3.

 

U članku


 Pošaljite nam povratnu informaciju
Što mislite o našem portalu?
Vaša poruka je uspješno poslana.
Input: